Tematyk kompleksowa - Wiosenne sprzątanie - materiały dla dzieci z grupy IV Mali Odkrywcy

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
24 marca 2020

Drodzy rodzice


W związku z zaistniałą sytuacją zachęcamy Państwa do współpracy w zakresie realizacji treści programowych. Informujemy, że materiały do pracy z dziećmi będą udostępniane na stronie internetowej przedszkola. W przypadku pytań, wątpliwości prosimy o kontakt z wychowawczyniami poprzez messenger lub SMS-y. Zachęcamy także do wysyłania nam zdjęć, filmików dokumentujących aktywność dzieci oraz ich postępy w nabywaniu nowych umiejętności. Jeżeli występują jakiekolwiek ograniczenia związane z dostępem do sprzętu lub proponowanych materiałów (np. drukarka, materiały plastyczne), można je zastąpić, np. karty pracy- własnoręcznie wykonanym przez dziecko rysunkiem, malunkiem, wyklejanką. (Karty pracy są tylko uzupełnieniem)

Życzymy dużo zdrowia i przesyłamy uściski dla dzieci :)

Wychowawczynie

 

Realizacja treści programowych w dn. 23.03 -27.03.2020r

Tematyka kompleksowa: Wiosenne sprzątanie.

Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie typowych dla wiosny: dłuższe dni, silniejsze oddziaływanie promieni słonecznych,powracające pierwsze ptaki. Poznawanie cech wiosennej pogody, nazywanie zjawisk atmosferycznych. Wdrażanie do dbania o porządek w najbliższym otoczeniu.

1. Zabawa „Nasiona”. Oglądanie różnych rodzajów nasion (można pod lupą), dostrzeganie różnic i podobieństw. Swobodne rozmowy na temat tego, co to są nasiona i do czego służą. Segregowanie, przeliczanie nasion. Doskonalenie umiejętności segregacji i liczenia w zakresie odpowiadającym możliwościom dzieci.
2. Zasianie nasionek lub posadzenie cebulek przez dziecko. Wykonanie napisu lub rysunku opisującego co to za roślina (mała wizytówka, umieszczona na doniczce). Codzienne pielęgnowanie rośliny.
3. Słuchanie wiersza Joanny Papuzińskiej Chora rzeka.
Chora rzeka
Śniła się kotkowi rzeka,
wielka rzeka, pełna mleka…
Tutaj płynie biała rzeka.
Ale to jest chora rzeka,
jak tu pusto!
Drzewo uschło…
Cicho tak –
ani ptak,
ani ważka, ani komar, ani bąk,
ani gad, ani płaz, ani ślimak, ani żadna wodna roślina,
ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg,
nikt już nie żyje tutaj,
bo rzeka jest zatruta.
Sterczy napis „zakaz kąpieli”.
Mętny opar nad wodą się bieli.
Chora rzeka
nie narzeka
tylko czeka, czeka, czeka…
Joanna Papuzińska

- Omówienie tekstu: Co śniło się kotkowi? Dlaczego było pusto nad rzeką? Jak wyjaśnicie napis „zakaz kąpieli”? W jaki sposób możemy dbać o rzeki i inne zbiorniki wodne? Co by było, gdyby woda w rzekach była zatruta?.
- Można odszukać w książkach i czasopismach obrazki, na których przedstawiona jest woda (zbiorniki wodne, czajnik z gotującą się wodą, osoba pijąca wodę, padający deszcz itp.) – opisywanie przez dziecko ilustracji, poznanie zapisu słowa woda, swobodne wypowiedzi dziecka na temat: Dlaczego potrzebna jest woda? Czy woda potrzebna jest do życia tylko ludziom? – wyciąganie i formułowanie wniosków.
4. „Tajemnice wody” – prowadzenie doświadczeń, wyciąganie wniosków.
– Doświadczenie 1. „Co znika w wodzie?” – napełniamy kilka szklanek wodą, prosimy dziecko, aby wsypało do szklanek sól, piasek, olej, mąkę, ziemię, proszek do prania i zamieszały. Dzieci opisują, jak zachowują się te substancje w wodzie.
– Doświadczenie 2. „Filtrujemy wodę” – na szklankę rodzic zakłada watę lub gazę i przelewa wodę z piaskiem, na kolejnej z olejem, z ziemią – obserwacja wody przed filtrowaniem i po nim oraz zanieczyszczeń pozostałych na filtrze.
Wyjaśnienie znaczenia słowa filtr – urządzenie, które zatrzymuje zanieczyszczenia.
– Doświadczenie 3. „Czy to też woda?” – rodzic kładzie kostki lodu do miseczki, włącza czajnik elektryczny. Dzieci obserwują wydobywającą się parę. Po zagotowaniu rodzic nalewa gorącą wodę do miseczki z lodem i przykrywa talerzykiem. Po jakimś czasie dziecko ogląda rozpuszczone kostki i krople wody powstałe na spodzie talerzyka. Wspólnie wyciągają wnioski – lód i para to także woda.
5. Obejrzenie filmów o zasobach wodnych: adres: https://www.youtube.com/watch?v=WWIG4boTbYA
6. Zabawa ruchowa „Pada deszcz”. Dziecko otrzymuje drewniany krążek; na sygnał dźwiękowy – odgłos padającego deszczu (np. z CD lub uderzenia palcami o podłogę) – dzieck porusza się na palcach, trzymając nad głową krążek lub gazetę, kartkę, małą książkę; kiedy nie słychać deszczu, dziecko kładzie krążek (lub inną rzecz) na podłodze (kałuże) i przeskakują je obunóż, na jednej nodze, biegają swobodnie między kałużami.
7. "Czysta rzeka"- praca plastyczna – malowanie kredkami pastelowymi – poznanie właściwości pasteli– spryskanie prac lakierem do włosów lub wykonanie pracy przez dziecko wg własnego pomysłu.
8. Zabawy z literą. Prezentacja litery ł, Ł drukowanej i pisanej. Układanie modeli wyrazów: łopata, Łucja z czerwonych kartoników, oznaczających samogłoski i z niebieskich kartoników (załącznik nr1) (można wyciąć z kolorowego papieru, rozmiar dowolny- najlepiej wielkości kartoników z literami), kształt prostokąta)oznaczających spółgłoski. Ułożenie pod modelami wyrazów: łopata i Łucja z alfabetu literowego. Podawanie wyrazów, które rozpoczynają się głoską ł oraz takich, w których słychać głoskę ł. Zapis w zeszycie dwóch linijek "ł"(mała pisana), i dwóch linijek "Ł" wielka pisana lub karta pracy (Załącznik nr2). W zeszycie dziecko rysuje jedną rzecz, osobę lub zwierzę, której nazwa rozpoczyna się na "ł".
9. Rozwiązywanie zagadek słownych.
To narzędzie jest potrzebne,
gdy uprawiać grządkę chcemy.
Można nią wykopać dołek,
ziemię szybko przekopiemy. (łopata)

To narzędzie z długim drążkiem
grzebień trochę przypomina.
Ogrodnik nim grabi ziemię,
gdy w ogródku siać zaczyna. (grabie)

Wiosną malutkie ziarenka
można w ogródku wysiewać.
Wyrosną z nich piękne rośliny,
gdy będziesz je co dzień podlewać. (nasiona)

Dba o rośliny w ogrodzie,
by nie zjadł ich żaden szkodnik,
sieje, sadzi, podlewa,
a to jest pan… (ogrodnik)

Są pachnące, kolorowe,
dają znać: Nadchodzi wiosna!
To właśnie one sprawiają,
że ta pora jest radosna. (kwiaty)

10. Utrwalenie piosenek (można znaleźć na YouTube) „Skaczące nutki” i „Przyszła wiosna do lasu, narobiła hałasu”. Dowolna interpretacja ruchowa do piosenek.
11. Czytanka „Łatek” (Załącznik nr 3)
12. Zajęcia matematyczne "Wiosenne zadania.
- Zabawa „Połącz w pary”- inaczej zabawa "Memo". Mozna wykorzystać Memo domowe lub (Załącznik nr 4)
- Zabawa „Tyle samo”. Rodzic rozkłada 3 obręcze lub robi 3 zbiory wykorzystując tasiemkę, włóczkę, wstążkę, pasek itp.. Do jednego zbioru nich wkłada sylwety 7 np. klocków Zadaniem dziecka jest utworzyć kolejne zbiory 7-elementowe składające się z innych przedmiotów. Wspólne przeliczanie elementów w zbiorach. Rodzic moze tez dokładać lub zabierać elementy z poszczególnych zbiorów i pytać dziecko gdzie jest więcej, a gdzie mniej.
- Zabawa ruchowa „Prawa – lewa”. Rozpoznawanie prawej i lewej ręki. Dziecko poruszają się w rytm skocznej muzyki. Na przerwę w nagraniu wykonuje polecenie rodzica., np.: Podnieś prawą rękę. Połóż prawą dłoń na głowie. Przywitaj się prawą ręką ze mną. Pomachaj do mnie prawą ręką. Zakryj prawą ręką prawe oko. Następnie rodzic mówi: Podnieś lewą rękę. Połóż lewą rękę na brzuchu. Podrap się lewą ręką po głowie. Złap lewą ręką za lewe
kolano. Dotknij lewą ręką podłogi.
12. Malowanie farbami nt. "Tulipany".
13. Posłuchaj i popatrz https://www.youtube.com/watch?v=jdLlJHuQeNI


Jeśli jest taka możliwość wychodzcie Państwo z dziećmi na spacery, obserwujcie budzącą się do życia przyrodę, chmury, pogodę. Można wrócić do zabaw naszego dziecińswa tj. Berek (w różnych postaciach), ringo, hula hop. Mozna szukać kamyków w ogrodzie, układać z nich mandale lub inne ciekawe wzory.


Powodzenia i w załącznikach podaję karty pracy pomocne w realizacji wyrzej wymienionych tresci.

Dla chętnych:
1. https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje/wiosna-00 na podanej stronie można znaleźć materiały dodatkowe uzupełniające wiedzę i umiejętności przedszkolaków
2. Załącznik nr5, załącznik nr 6, załącznik nr 7

 

Wychowawczynie Agnieszka Wojcik, Małgorzata Tolak , nauczyciel wspomagający Beata Gniwek - Głowicka