Propozycje doskonałych zabaw dzięki którym poznacie zasady bezpieczeństwa - Gr. Słoneczka
Drogie SŁONECZKA, przygotowałyśmy dla Was, propozycje doskonałych zabaw dzięki którym poznacie zasady BEZPIECZEŃSTWA. Będziecie rozwijali spostrzegawczość, umiejętność logicznego myślenia, kreatywność, a także wiele innych cech i umiejętności. Życzymy Wam miłej zabawy i wiele radości przy zdobywaniu cennych wiadomości.
Zachęcamy rodziców do współpracy w zakresie realizacji treści programowych tematu kompleksowego - Bezpieczeństwo – ważna sprawa
Zadania na nudę (literatura i linki w dokumencie):
-wspieranie całościowego rozwoju dziecka
- rozwijanie umiejętności samodzielnej analizy postaw i norm społecznych
- wdrożenie do przestrzegania zasad warunkujących bezpieczeństwo
- rozwijanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia – swojego i innych
- współpraca z rodzicami lub opiekunami dzieci w celu budowania prawidłowego rozwoju dzieci
- kształtowanie właściwych postaw w sytuacji zagrożenia
- utrwalenie znajomości numeru alarmowego
- zacieśnianie więzi rodzinnych
- doskonalenie koordynacji ruchowej
- doskonalenie motoryki małej
- rozwijanie wyobraźni oraz inwencji twórczej poprzez zabawy plastyczne
1. Zabawa w poszukiwanie „niebezpiecznych skarbów“ - drodzy rodzice, schowajcie w pokoju „niebezpieczne przedmioty“ zanim dzieci wejdą do niego. Gdy dzieci wejdą do pokoju, robimy wprowadzenie do zabawy: mówimy, że w pokoju znajdują się przedmioty, które symbolizują niebezpieczne sytuacje, jakie mogą wydarzyć się w domu. Następnie odczytajcie listę niebezpiecznych przedmiotów, a zadaniem dzieci jest ich odnalezienie ( jeżeli dzieci będą miały problemy, można wprowadzić elementy zabawy w ciepło, zimno, żeby ułatwić im szukanie ściśle określonego przedmiotu). Po odnalezieniu wszystkich przedmiotów dzieci siadają i omawiają z rodzicem odnalezione przedmioty: dlaczego stanowią dla nas niebezpieczeństwo?, jak możemy go uniknąć ? itp. Przykładowa lista:
*Puste pudełko po zapałkach (symbol ognia – nie wolno bawić się kuchenką, jak również zapałkami) *Puste opakowanie po jakimś środku chemicznym, np. płynie do naczyń, mleczku do czyszczenia (symbol niebezpiecznych substancji chemicznych, które możemy znaleźć w domu i których pod żadnym pozorem nie wolno pić!!!)
* Plastikowy nóż (symbol różnych ostrych narzędzi kuchennych, którymi możemy się pokaleczyć i którymi nie wolno się bawić)
*Przedłużacz (symbol gniazdek elektrycznych i ogólnie elektryczności – zakaz bawienia się, wykładnia palców bądź innych rzeczy do gniazdek)
* Żelazko albo metalowy czajnik (w zależności od możliwości – symbol rzeczy, którymi łatwo się poparzyć i na które należy uważać)
* Pęczek kluczy (symbol tego, że gdy jesteśmy sami w domu, to nie wolno nam otwierać drzwi nieznajomym)
*Puste opakowanie po lekach (nie wolno brać samemu leków, nawet gdy są ładne, kolorowe i wyglądają jak cukierki)
* Rysunek okna (symbol okien, przez które możemy wypaść, przez które nie wolno wyrzucać żadnych przedmiotów – ponieważ może to być niebezpieczne dla przechodniów itp., itd.)
2. Porozmawiajcie z dziećmi np.:
− Czy trzeba uważać, gdy są w domu zapalone świeczki
− Czy możecie bawić się zapałkami?
− Czy możecie sami korzystać z żelazka?
− Czy możecie bawić się włącznikiem światła?
− Czy możecie bawić się kablami od urządzeń elektrycznych?
3. Sznurek bezpieczeństwa – praca plastyczna. Będzie potrzebna dla dziecka kartka A 4, kredki lub flamastry, sznurek, klamerki do przypięcia prac dzieci. Rozdajcie dzieciom kartki, kredki i proście, aby narysowały swoje skojarzenia ze słowem bezpieczeństwo. Podczas rysowania włączcie nagranie spokojnej, relaksacyjnej muzyki. Kiedy dzieci skończą rysować, przyczepiają klamerkami swoje rysunki na sznurku zawieszonym wcześniej w pokoju, korytarzu, a następnie omówcie je wspólnie.
4.Praca plastyczna połączona z ćwiczeniami oddechowymi – Gaszenie pożaru – rozdmuchiwanie farb słomką na kartce. Będziecie potrzebowali dla dziecka: słomka, biała kartka oraz na stolik trzy miseczki z wodą zabarwioną na 3 kolory: czerwony, żółty i niebieski. W pierwszej części zabawy dajemy dzieciom kartki i dwie miseczki z wodą w kolorach: czerwonym i żółtym. Zadaniem dziecka jest umoczenie palców w wodzie i robienie kleksów poprzez chlapanie, kapanie, rozmazywanie. Zapytajcie się dzieci:
− Co wam przypominają te kleksy?
- Z czym się kojarzą? (Z ogniem)
− Jak możecie ugasić nasz pożar?
W drugiej części zabawy dziecko ma miseczkę z niebieską farbą i słomkę. Jego zadaniem jest ugaszenie pożaru. Dziecko ponownie macza palce w farbie i robi kleksy. Tym razem jego zadaniem jest rozdmuchanie jak największej ilości niebieskiej farby.
5. Drogi Rodzicu, narysuj na kartonie numer alarmowy 112, a następnie niech dziecko narysuje po śladzie palcem, kredką i w powietrzu paluszkiem. Powtórzcie zadanie kilka razy.
6.Rozmowa na temat: Kiedy policjant dba o nasze bezpieczeństwo? Oto adres strony https://www.mielec.pl/przedszkole16/gazetka%20o%20bezpieczenstwie%20cz1.pdf na której znajdziecie klika ilustracji. Po wspólnym obejrzeniu zadajcie dzieciom pytania: Kto nam może pomóc w tej sytuacji? Jaki jest numer alarmowy? Dzieci za każdym razem powtarzają numer alarmowy i mówią, kto może im pomóc w danej sytuacji.
7.Przestrzenna praca plastyczna – Bezpieczne miasteczko potrzebujecie jedno duże tekturowe pudło – rozłożone i sklejone na płasko (podstawa makiety), pudełka różnej wielkości, kleje, nożyczki, kredki, flamastry, papier kolorowy, plastelina, kilka gotowych drzewek, budynków, przejścia dla pieszych (przygotowane przez rodziców). Wspólnie przygotujcie makietę miasta, namalujcie ulice i wolne place, na których można coś umieścić, drzewa, domy itp. Zapytajcie dzieci: − Co powinno być na ulicy, by można było bezpiecznie przez nią przejść? (Pasy, sygnalizacja, znaki). Wspólnie przyklejcie pasy. Gdy już wszystkie elementy przykleicie dajcie dzieciom szanse na samodzielne pomalowanie jej.
8.Przeczytajcie dzieciom fragment wiersza M. Terlikowskiej U pana doktora i porozmawiajcie na temat wiersza:
− Dlaczego dzieci poszły do lekarza?
− Kiedy chodzicie do lekarza?
− Jak nam pomaga lekarz?
„…Przed drzwiami pana doktora czeka kolejka dość spora. Pawełka boli brzuszek, Marek skaleczył paluszek. Dorotka także jest chora, bo bardzo kaszle od wczoraj. Wchodzi Pawełek. No śmiało! Badanie nie będzie bolało. Trzeba otworzyć buzię raz-dwa, pokazać język, powiedzieć a-a-a. Oddychać, stanąć na wadze, potrzymać termometr – i już. Więc płakać nikomu nie radzę – chyba że jesteś tchórz. Pan doktor zna różne sposoby, żeby przepędzić choroby, – Przepiszę ci proszki, Pawełku, różowe w niebieskim pudełku. Pan doktor smaruje palec śmiesznym lekarstwem fioletowym. – Bolało, Marku? – Prawie wcale. I palec Marka będzie zdrowy. A co dla kaszlącej Dorotki? Syrop. Naprawdę słodki…”
9.Zabawa utrwalająca wiadomości na temat: strażaka, policjanta i lekarza
– Czyje to narzędzia?
https://media.istockphoto.com/vectors/doctors-medical-equipment-and-tools-vector-id165728650
10.W tej zabawie wykorzystajcie ilustracje z poprzedniego punktu, wydrukujcie je, potnijcie w mniejsze lub większe elementy, powstaną puzzle. Dzieci niech je ułożą i przykleją na kartkę.
11.Quiz wiedzy o bezpieczeństwie. Karteczki z napisanymi pytaniami. Rodzice razem z dziećmi siedzą w kole na dywanie. Rodzic rozdaje karteczki, na których są napisane pytania dla dzieci. Zadaniem dzieci jest udzielenie na nie odpowiedzi.
Przykładowe pytania:
− Czy przez jezdnię można przechodzić w miejscu, gdzie są namalowane białe pasy?
− Co zrobisz, gdy obca osoba namawia cię, abyś poczęstował się cukierkami?
− Czy można bawić się lub grać w piłkę przy drodze?
− Czy policjant jest naszym przyjacielem?
- Czy radiowóz ma na dachu drabinę?
− Czy lekarz gasi pożar?
− Czy powinieneś bać się chodzić do lekarza? Dlaczego?
− Czy dzieciom wolno bawić się zapałkami?
− Czy znak stop jest koloru czerwonego?
− Czy numer na policję, pogotowie i straż pożarną to 112?
− Czy można przejść na drugą stronę, kiedy na sygnalizatorze jest czerwone światło?
− Czy możesz rozmawiać z nieznajomymi?
− Czy wóz strażacki jest koloru czerwonego?
− Czy możesz dotykać włączonego żelazka?
12.PIOSENKA O NUMERZE 112 „ Śpiewające Brzdące”
https://www.youtube.com/watch?v=R3Qp8KfJSHw
13.PRZYKŁADOWE WIERSZE i OPOWIADANIA
„Bezpieczny przedszkolak w domu”
Kiedy w domu sam zostajesz
Zapamiętaj rady te: Obcym drzwi nie otwieraj, Ogniem nigdy nie baw się!
Ostry nóż to nie zabawka, W gniazdku płynie groźny prąd.
Palców nigdy tam nie wtykaj, To jest bardzo duży błąd!
Leki, choć są kolorowe, To zaszkodzić mogą Ci.
Chemikalia są niezdrowe
Nie połykaj nigdy ich!
Bezpieczeństwo to podstawa
Wtedy lepsza jest zabawa!
Gdy bezpiecznie bawisz się, Twoi rodzice cieszą się!
„Przechodzenie przez ulicę”
- Zanim ulicę przekroczysz, otwórz szeroko swe oczy, bo to bardzo ważna rzecz, by się na baczności mieć. Najpierw w lewo, w prawo potem, jeszcze w lewo spójrz z powrotem, jeśli droga wolna już, swe kroki pewnie skieruj w przód.
- Sprawa jest już całkiem łatwa, jeśli są na przejściu światła, one drogę pokazują, czy przechodzić informują. Gdy zielone sygnał dało, wnet przed siebie ruszaj śmiało, lecz czerwone daje znać, że nadal w miejscu musisz stać.
„ Skrzyżowanie”
- Na skrzyżowaniu ruch ogromny, spojrzeć na światła nie zapomnij. Czerwone, żółte i zielone: Czy możesz przejść na drugą stronę?
- Jeśli czerwone - musisz czekać, to auta teraz mogą jechać. Do Ciebie mówi światło zielone: Już możesz przejść na drugą stronę.
- Nim jednak ruszysz, zanim przejdziesz, musisz się jeszcze raz rozejrzeć. Jezdnia jest wolna, więc z fasonem możesz przejść śmiało na drugą stronę.
- Czy komputer i internet mogą być niebezpieczne dla dzieci?
Dzieci wspólnie z rodzicami wymieniają zagrożenia komputerowe:
- można się uzależnić, czyli tak się przyzwyczaić do komputera, że nie chce się już robić nic innego, tylko grać w gry;
- można spotkać w internecie złych ludzi, którzy wysyłają dzieciom brzydkie informacje i zdjęcia oraz
filmy, i którzy namawiają dzieci do robienia złych rzeczy;
- można spotkać w internecie osoby, które źle się zachowują: wyśmiewają się z innych, przezywają,
obrażają innych, grożą;
- można nawet spotkać przestępców, którzy chcą się od dziecka dowiedzieć, gdzie mieszka, ile ma lat. Potem mogą chcieć odszukać dziecko i zrobić mu krzywdę.
15.Jak bezpiecznie korzystać z komputera? Dzieci muszą wiedzieć, w jaki sposób bezpiecznie się bawić z komputerem. Poznamy teraz ZASADY,
mówiące, co należy robić, aby bezpiecznie się bawić z komputerem. www.necio.pl
17.https://blizejprzedszkola.pl/cache/cache_img_miesiecznik/201/bezpieczna-droga-pd-201-3980.pdf-1.jpg
18.https://docplayer.pl/docs-images/40/5859152/images/page_8.jpg
19.https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/11/po%C5%82acz-w-pary-bezpiecze%C5%84stwo.jpg
20.https://ksiegarnia-edukacyjna.pl/pol_pl_Kolorowy-start-5-i-6-latki-Karty-pracy-cz-2-10925_2.png
23.https://ztorbynauczycielki.pl/wp-content/uploads/2018/05/kodowanie_3-1.jpg
24.https://ztorbynauczycielki.pl/wp-content/uploads/2018/05/KOD-1.jpg
Życzymy miłej zabawy.